By Adam Minter May 9, 2013 6:17 AM GMT+0800
Pada petang Ahad lalu, seorang blogger dari Beijing di lihat memasuki laman Web Sina Weibo, platform media sosial paling terkemuka di China, bercerita sambil bergossip mengenai seorang 'makcik' yang merupakan jiran sebelah rumah beliau.
Ia memaparkan sikap hormat yang tinggi kpd wanita yang lebih tua, dan para pengikut di laman sesawang tersebut amat memahami maksud tweet beliau.
“Makcik di sebelah rumah saya menggunakan kesemua wang simpanan persaraannya utk membeli emas. Bila di tanya apa yang akan dilakukan beliau sekiranya harga emas terus jatuh di pasaran? Beliau menjawab dgn mudah. Sekiranya semua org terus membeli emas , sudah tentu harganya tidak akan jatuh..."
Sikap sedemikian mungkin dianggap sebahagian pelabur konservatif sebagai amat melulu & kurang bijak.
Tetapi di China, tempat di mana setiap warganya mempunyai sikap yg obses terhadap emas, kejatuhan harga emas dunia pd pertengahan April lalu di anggap sbg peluang keemasan utk membuat belian (buying opportunity).
Menurut satu laporan, masyarakat China telah membeli 300 tan emas bernilai lebih dari US16 Billion sejak berlaku kejatuhan harga baru2 ini.
Gambar2 org ramai sedang memenuhi kedai2 emas & mengosongkan rak2 display pameran kini kerap menjadi hiasan media2.
Pada Isnin lalu, satu tweet dari seorg pegawai polis di wilayah Shanxi China memperkatakan mengenai ibu saudara beliau:
“Keluarga makcik saya memiliki sebuah kedai emas. Rakan saya yg kebetulan bercadang membeli emas utk ibu beliau bertanya jika saya boleh mendapatkan emas pada harga murah utk beliau. Saya bertanya dan makcik saya mengajak rakan saya datang dahulu utk melihat2 samada ada yg berkenan di hati.
Tetapi pada ketika rakan saya tiba, almari pameran di kedai emas milik makcik saya telah kosong, dan beliau gagal utk mendapatkan stok bekalan baru. Apa yang saya boleh katakan adalah kuasa beli masyarakat China dilihat amat "MEMERANJATKAN.”
Selera rakus masyarakat China terhadap emas memang telah lama di ketahui. Di kedai2 emas di China, harga spot gold emas dunia sentiasa terpamer.
Kalkulator mesin kira & alat timbangan tidak pernah berada jauh dari jangkauan pelanggan. Barang kemas perhiasan sentiasa menjadi buruan pembeli. Begitu juga emas jongkong. Kedai2 emas terkemuka pasti akan menyimpan jongkong dalam berat yg pelbagai.
Pada April lalu , menurut akhbar tempatan, seorang pelabur dari Guangzhou telah membeli 44 pound jongkong emas.
Jongkong edisi khas istimewa dlm pelbagai bentuk dan rekaan telah dikeluarkan utk Sukan Olimpik Beijing 2008 & Expo sedunia 2010 di Shanghai.
Peningkatan belian ketika ini amat luarbiasa & berlaku dalam 2 keadaan. Pertama belian dlm skala yg besar. Kedua , menurut media tradisional dan sosial, kebanyakkan belian dibuat oleh golongan makcik2.
Persoalannya siapakah makcik2 ini sebenarnya?
Dalam imiginasi kebanyakkan orang, mereka adalah surirumah pertengahan umur yg garang. Mereka biasa berjalan mengunjungi pasar2 basah dan pasaraya dgn gaya yg meyakinkan, berani & tidak malu2 utk tawar menawar harga. Bila bercakap mengenai emas sebagaimana laporan China Economic Weekly pada Isnin lalu. "Mereka membeli emas ibarat seperti membeli sayur kobis".
Terdapat banyak tanda bahawa pasaran emas di China dimonopoli oleh golongan ini walaupun tiada sebarang data atau angka sebenar dikumpulkan disebalik foto2 gambar wanita pertengahan usia membanjiri kedai2 emas.
Sumber media terutama milik Kerajaan China gemar menyiarkan artikel ,menerangkan mengapa wanita China mempunyai minat yg tinggi terhadap emas. Ia juga menarik perhatian media2 Barat yg berpengkalan di China.
Sebuah akhbar yg di miliki oleh Parti Komunis Shanghai, Liberation Daily minggu lalu juga berkongsi berita mengenai tabiat surirumah di China yg gemar menghabiskan wang membeli belah barang kemas perhiasan.
“Mereka di lihat hampir langsung tidak mempunyai sebarang ilmu pengetahuan mengenai sistem perbankkan dan kewangan. Oleh itu asas pelaburan mereka sentiasa berubah2 seperti angin. Kebanyakkan surirumah ini melabur berdasarkan gerak hati sendiri selain nasihat dari rakan2 rapat yg sebaya dgn mereka.
”Media sosial dilihat cenderung utk bersikap kurang kritikal & lebih peribadi bila memperkatakan pandangan golongan makcik2 ini. Gambaran yg selalu diberikan adalah ia berkaitan hubungan istimewa antara seorg ibu dan anak perempuannya.
Cik Zhongxiao Fang Fang, seorg blogger di Shenzhen berkongsi tweet : “Kelmarin ibu saya menghubungi saya & berkata harga emas telah jatuh di pasaran & meminta saya pergi ke Hongkong utk membeli emas.Saya berkata saya tidak mahu kerana tidak perlukan emas. Beliau dgn nada lembut menasihati saya agar membelinya sbg persiapan maskahwin saya pada masa akan datang!".
Ia satu kisah yg comel & menarik. Tetapi adakah cerita2 sedemikian boleh dianggap sbg faktor utama mengapa masyarakat wanita di China mempunyai 'selera' yg besar terhadap emas?
Adakah kegilaan membeli emas oleh golongan makcik2 ini berlaku kerana hanya kebetulan harga emas ketika ini sedang murah?
Pada Isnin lalu, Akhbar Beijing Newspaper menerbitkan berita utk menjelaskan kegilaan masyarakat China terhadap emas. Membandingkan selera besar orang China terhadap emas dgn kebencian Warren Buffet terhadap logam berharga berkenaan & bentuk pelaburan lain yg tidak menjana pulangan faedah pelaburan :
“Mungkin majoriti rakyat Amerika tidak memahami 'perasaan luarbiasa' masyarakat China terhadap logam emas dan perak.
Masyarakat China tidak pernah takut @ bimbang utk melabur dgn membeli emas fizikal. Sebaliknya mereka lebih takut & bimbang jika gagal memiliki emas berkenaan.
Mungkin apa yg difikirkan oleh Makcik2 di China ini bukanlah mengenai berapa tinggikah harga emas akan melonjak pada masa akan datang. Ianya mungkin sekadar keinginan utk membeli emas, memegang emas & memiliknya.
Strategi pelaburan mereka juga amat mudah & tidak terlalu sophisticated. Mereka cuma 'membeli apa yg mereka mahukan'.
Namun, walaupun terdapat pihak yg menganggap pembeli emas di China sbg golongan yg tidak berpandangan jauh kerana membeli asset yg di sifatkan memberi pulangan pelaburan rendah, tetapi ia langsung tidak diendahkan rakyat.
Beberapa buletin berita berpendapat bahawa ia mungkin bukanlah bentuk pelaburan simpanan yg buruk jika anda tinggal & melabur di China.
En Zhu Ning, seorg professor di Shanghai Advanced Institute of Finance, mempertahankan tindakan golongan makcik2 ini.
“Mengapa golongan makcik2 di China amat gila utk memiliki emas?
Sebab paling utama adalah pilihan terhad yg ada utk pelaburan domestik.
Negara China mengawal ketat pembelian hartanah utk membendung spekulasi.
Wang boleh disimpan di dalam bank tetapi kadar faedahnya amat rendah & mengambilkira faktor inflasi anda sukar mendapat keuntungan sebaliknya kerap rugi.
Dan hanya beberapa tahun lalu berlaku keruntuhan pasaran saham menyebabkan ramai pelabur hilang semua kekayaan mereka.
Maka, apabila harga emas jatuh, ramai org berpendapat ianya adalah peluang pelaburan terakhir mereka utk membuat untung apabila harganya melonjak pd masa akan datang. Masyarakat hanya inginkan platform utk pelaburan wang mereka.
Bagaimanapun samada pembelinya terdiri drp golongan makcik2 pertengahan umur ataupun kumpulan pelaburan tertentu, logam berharga tersebut di lihat terus mengalir keluar dari kedai2 emas sejak sepanjang bulan lalu.
Apapun, kalaupun ianya tidak dilaporkan oleh akhbar2 tempatan, K'jaan China tetap berpendapat bahawa harga emas dunia kini seolah 'berada di tangan golongan makcik2 ini'.
“Dengan hari ibu yg bakal menjelang,” ibu saya awal2 lagi memberitahu saya agar membeli emas untuknya jika saya berhasrat memberi hadiah kpdnya.”
Ia memaparkan sikap hormat yang tinggi kpd wanita yang lebih tua, dan para pengikut di laman sesawang tersebut amat memahami maksud tweet beliau.
“Makcik di sebelah rumah saya menggunakan kesemua wang simpanan persaraannya utk membeli emas. Bila di tanya apa yang akan dilakukan beliau sekiranya harga emas terus jatuh di pasaran? Beliau menjawab dgn mudah. Sekiranya semua org terus membeli emas , sudah tentu harganya tidak akan jatuh..."
Sikap sedemikian mungkin dianggap sebahagian pelabur konservatif sebagai amat melulu & kurang bijak.
Tetapi di China, tempat di mana setiap warganya mempunyai sikap yg obses terhadap emas, kejatuhan harga emas dunia pd pertengahan April lalu di anggap sbg peluang keemasan utk membuat belian (buying opportunity).
Menurut satu laporan, masyarakat China telah membeli 300 tan emas bernilai lebih dari US16 Billion sejak berlaku kejatuhan harga baru2 ini.
Gambar2 org ramai sedang memenuhi kedai2 emas & mengosongkan rak2 display pameran kini kerap menjadi hiasan media2.
Pada Isnin lalu, satu tweet dari seorg pegawai polis di wilayah Shanxi China memperkatakan mengenai ibu saudara beliau:
“Keluarga makcik saya memiliki sebuah kedai emas. Rakan saya yg kebetulan bercadang membeli emas utk ibu beliau bertanya jika saya boleh mendapatkan emas pada harga murah utk beliau. Saya bertanya dan makcik saya mengajak rakan saya datang dahulu utk melihat2 samada ada yg berkenan di hati.
Tetapi pada ketika rakan saya tiba, almari pameran di kedai emas milik makcik saya telah kosong, dan beliau gagal utk mendapatkan stok bekalan baru. Apa yang saya boleh katakan adalah kuasa beli masyarakat China dilihat amat "MEMERANJATKAN.”
Selera rakus masyarakat China terhadap emas memang telah lama di ketahui. Di kedai2 emas di China, harga spot gold emas dunia sentiasa terpamer.
Kalkulator mesin kira & alat timbangan tidak pernah berada jauh dari jangkauan pelanggan. Barang kemas perhiasan sentiasa menjadi buruan pembeli. Begitu juga emas jongkong. Kedai2 emas terkemuka pasti akan menyimpan jongkong dalam berat yg pelbagai.
Pada April lalu , menurut akhbar tempatan, seorang pelabur dari Guangzhou telah membeli 44 pound jongkong emas.
Jongkong edisi khas istimewa dlm pelbagai bentuk dan rekaan telah dikeluarkan utk Sukan Olimpik Beijing 2008 & Expo sedunia 2010 di Shanghai.
Peningkatan belian ketika ini amat luarbiasa & berlaku dalam 2 keadaan. Pertama belian dlm skala yg besar. Kedua , menurut media tradisional dan sosial, kebanyakkan belian dibuat oleh golongan makcik2.
Persoalannya siapakah makcik2 ini sebenarnya?
Dalam imiginasi kebanyakkan orang, mereka adalah surirumah pertengahan umur yg garang. Mereka biasa berjalan mengunjungi pasar2 basah dan pasaraya dgn gaya yg meyakinkan, berani & tidak malu2 utk tawar menawar harga. Bila bercakap mengenai emas sebagaimana laporan China Economic Weekly pada Isnin lalu. "Mereka membeli emas ibarat seperti membeli sayur kobis".
Terdapat banyak tanda bahawa pasaran emas di China dimonopoli oleh golongan ini walaupun tiada sebarang data atau angka sebenar dikumpulkan disebalik foto2 gambar wanita pertengahan usia membanjiri kedai2 emas.
Sumber media terutama milik Kerajaan China gemar menyiarkan artikel ,menerangkan mengapa wanita China mempunyai minat yg tinggi terhadap emas. Ia juga menarik perhatian media2 Barat yg berpengkalan di China.
Sebuah akhbar yg di miliki oleh Parti Komunis Shanghai, Liberation Daily minggu lalu juga berkongsi berita mengenai tabiat surirumah di China yg gemar menghabiskan wang membeli belah barang kemas perhiasan.
“Mereka di lihat hampir langsung tidak mempunyai sebarang ilmu pengetahuan mengenai sistem perbankkan dan kewangan. Oleh itu asas pelaburan mereka sentiasa berubah2 seperti angin. Kebanyakkan surirumah ini melabur berdasarkan gerak hati sendiri selain nasihat dari rakan2 rapat yg sebaya dgn mereka.
”Media sosial dilihat cenderung utk bersikap kurang kritikal & lebih peribadi bila memperkatakan pandangan golongan makcik2 ini. Gambaran yg selalu diberikan adalah ia berkaitan hubungan istimewa antara seorg ibu dan anak perempuannya.
Cik Zhongxiao Fang Fang, seorg blogger di Shenzhen berkongsi tweet : “Kelmarin ibu saya menghubungi saya & berkata harga emas telah jatuh di pasaran & meminta saya pergi ke Hongkong utk membeli emas.Saya berkata saya tidak mahu kerana tidak perlukan emas. Beliau dgn nada lembut menasihati saya agar membelinya sbg persiapan maskahwin saya pada masa akan datang!".
Ia satu kisah yg comel & menarik. Tetapi adakah cerita2 sedemikian boleh dianggap sbg faktor utama mengapa masyarakat wanita di China mempunyai 'selera' yg besar terhadap emas?
Adakah kegilaan membeli emas oleh golongan makcik2 ini berlaku kerana hanya kebetulan harga emas ketika ini sedang murah?
Pada Isnin lalu, Akhbar Beijing Newspaper menerbitkan berita utk menjelaskan kegilaan masyarakat China terhadap emas. Membandingkan selera besar orang China terhadap emas dgn kebencian Warren Buffet terhadap logam berharga berkenaan & bentuk pelaburan lain yg tidak menjana pulangan faedah pelaburan :
“Mungkin majoriti rakyat Amerika tidak memahami 'perasaan luarbiasa' masyarakat China terhadap logam emas dan perak.
Masyarakat China tidak pernah takut @ bimbang utk melabur dgn membeli emas fizikal. Sebaliknya mereka lebih takut & bimbang jika gagal memiliki emas berkenaan.
Mungkin apa yg difikirkan oleh Makcik2 di China ini bukanlah mengenai berapa tinggikah harga emas akan melonjak pada masa akan datang. Ianya mungkin sekadar keinginan utk membeli emas, memegang emas & memiliknya.
Strategi pelaburan mereka juga amat mudah & tidak terlalu sophisticated. Mereka cuma 'membeli apa yg mereka mahukan'.
Namun, walaupun terdapat pihak yg menganggap pembeli emas di China sbg golongan yg tidak berpandangan jauh kerana membeli asset yg di sifatkan memberi pulangan pelaburan rendah, tetapi ia langsung tidak diendahkan rakyat.
Beberapa buletin berita berpendapat bahawa ia mungkin bukanlah bentuk pelaburan simpanan yg buruk jika anda tinggal & melabur di China.
En Zhu Ning, seorg professor di Shanghai Advanced Institute of Finance, mempertahankan tindakan golongan makcik2 ini.
“Mengapa golongan makcik2 di China amat gila utk memiliki emas?
Sebab paling utama adalah pilihan terhad yg ada utk pelaburan domestik.
Negara China mengawal ketat pembelian hartanah utk membendung spekulasi.
Wang boleh disimpan di dalam bank tetapi kadar faedahnya amat rendah & mengambilkira faktor inflasi anda sukar mendapat keuntungan sebaliknya kerap rugi.
Dan hanya beberapa tahun lalu berlaku keruntuhan pasaran saham menyebabkan ramai pelabur hilang semua kekayaan mereka.
Maka, apabila harga emas jatuh, ramai org berpendapat ianya adalah peluang pelaburan terakhir mereka utk membuat untung apabila harganya melonjak pd masa akan datang. Masyarakat hanya inginkan platform utk pelaburan wang mereka.
Bagaimanapun samada pembelinya terdiri drp golongan makcik2 pertengahan umur ataupun kumpulan pelaburan tertentu, logam berharga tersebut di lihat terus mengalir keluar dari kedai2 emas sejak sepanjang bulan lalu.
Apapun, kalaupun ianya tidak dilaporkan oleh akhbar2 tempatan, K'jaan China tetap berpendapat bahawa harga emas dunia kini seolah 'berada di tangan golongan makcik2 ini'.
“Dengan hari ibu yg bakal menjelang,” ibu saya awal2 lagi memberitahu saya agar membeli emas untuknya jika saya berhasrat memberi hadiah kpdnya.”
No comments:
Post a Comment